فتحی مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان مطرح کرد؛
تحویل۹۰ مدرسه با ۵۳۰ کلاس درس در مهرماه سال جاری/۳۳ درصد مدارس استان قدیمی هستند
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در گفت وگو با روزنامه اصفهان زیبا ضمن ارائه توضیحی از حادثه ریزش بخشی از سقف مدرسه فرهنگ گفت: ۳۳ درصد از مدارس استان دچار فرسودگی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان، ناصر فتحی مدیرکل در گفتوگو با «اصفهانزیبا» با ارائه توضیحی از حادثه ریزش بخشی از سقف مدرسه فرهنگ بیان کرد: در این مدرسه که سقف آن کاهگلی و مدل طاق ضربی بود، نزدیک به دو متر از نازککاری سقف فروریخته و دلیل آن هم سنگینی مصالح قدیمی است که باعث ریزش میشود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان ادامه داد درصدد هستیم در پی این اتفاق مدرسه دیگری که در نزدیکی این مدرسه قرار دارد و بخشی از عملیات ساخت آن باقی مانده در دستور کار قرارگرفته تا به صورت شبانه روزی عملیات باقیمانده تکمیل و دانش آموزان به این مدرسه منتقل شوند.
فتحی درخصوص وضعیت فرسودگی مدارس استان اصفهان بیان کرد:۳۳ درصد از مدارس استان دچار فرسودگی هستند و بیش از چهلپنجاه سال از ساختشان میگذرد. به دلیل اینکه ساخت مدارس در آن زمان بر اساس آییننامه فعلی نبوده است، مصالح استفادهشده و مدل ساخت، استاندارهای لازم را ندارد و اگرچه اصفهان شهر زلزلهخیزی نیست؛ ولی درصورت بروز زلزله، خسارتهای وارده بر این مدارس بیشتر هم خواهد شد.
او در پاسخ به اینکه باوجود زمینهای متعددی که متعلق به آموزشوپرورش است، چرا احداث مدارس موردنیاز صورت نگرفته، بیان کرد: دو سالی است که طرح مولدسازی زمینهای آموزشوپرورش مطرح شده و یکسری زمینهای مازاد هم مشخص شد؛ ولی متأسفانه روند اداری آنقدر طولانی بوده که هنوز یک زمین هم فروخته نشده است. از طرفی، ساخت زمین نیازمند اعتبارات بسیاری است و خیرین هم معمولا کمکهایشان را صرف ساخت مدرسه در مناطقی میکنند که یا مدرسه وجود ندارد و یا تراکم جمعیت بسیار است.
تحویل۹۰ مدرسه با ۵۳۰ کلاس درس در مهرماه سال جاری
مدیرکل نوسازی استان اصفهان افزود: البته در مهرماه امسال ۹۰ مدرسه و مجموعا با ۵۳۰ کلاس، بهرهبرداری شد؛ ولی اینها مدارسی بود که یا در جهت کاهش شیفت مدارس استفاده شد و یا دانشآموزان پیشین مدرسه به مکان جدید نوسازشان برگشتند. پس با این حساب آن آمار ۳۳ درصد مدرسه فرسوده همچنان پابرجاست.
فتحی با اشاره به اعتبارات آموزشی دهه ۸۰ بیان کرد: برای رفع این مشکل نیاز است همچون اوایل دهه ۸۰ که اعتباراتی به حوزه ساختوساز مدارس اختصاص یافت، بار دیگر تکرار شود تا همچون آن زمان که بیش از ۴۰ درصد مدارس نوساز شدند، این آمار فعلی هم کاهش یابد و سالبهسال بر تعداد آن افزوده نشود.