بناهای تاریخی هر کشور در حکم شناسنامه فرهنگی آن کشور است (پیرنیا) و در این فرصت فراموش نکنیم مدارس از جمله بناهای مهم شهری است که آیندگان از بناهای ماندگار مدارس ، ما و گاه ما را نیز محک خواهند زد و قضاوت می کنند .
برایان لاوسون یکی از برجسته ترین نظریه پردازان معماری و نویسنده کتاب (طراحان چگونه می اندیشند) اعتقاد دارد که از میان تمامی پروژه های معماری که بایستی طراحی شوند هیچ یک به اندازه مدرسه نمیتواند جذاب و دل انگیز باشد چرا که به بسیاری از فعالیت های مهم انسانی و آموزش و رشد کودکان می انجامد .
همه ما زندگی در مدرسه را تجربه کرده ایم و امروز فرزندانمان در این مدارس زندگی میکنند محیط و کالبد مدارس به عنوان خانه دوم دانش آموزان باید عامل انگیزشی قوی برای تحصیل آنان باشد ساختمان مدارس و تجهیزات باید نیاز استفاده کنندگان و باشندگان را بر آورده سازد . در طراحی و ساخت مدارس ، باشندگان فضا شامل دانش آموزان ، معلمان ، کادر اداری و والدین و نیاز های آنان از اهمیت زیادی برخوردارند .
علاوه بر توجه به نیاز باشندگان فضا ،کالبد مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است مسایل مهمی چون احداث مدارس ایمن پایدار ، مدارس سبز ، مکانیابی ، تکنولوژی و مصالح جدید ، مدارس انرژی صفر و ... همه و همه در زیر پرچم معماری ایرانی پاسخگو است و ما این راه دشوار را با کمک حق تعالی و همراهی خیرین بزرگوار و پر افتخار مدرسه ساز استان اصفهان و همکاران مجرب و متخصص دراین اداره کل می پیماییم.
سید مهدی میربد
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان
